Ze duiken op menig foodfestival, markt of ander “eet” evenement op, de leuke Citroën busjes. Uit die leuk uitziende busjes wordt veelal iets verkocht wat met eten en drinken te maken heeft. In alle kleuren van de regenboog tref je ze aan, rood, oranje, groen en paars. Met aparte namen als Broodje Entrecote en Chef Nicolas proberen ze de klanten te lokken naar hun Citroën Food truck. Wat nou zo leuk is, is dat de geschiedenis zich herhaalt. Eind jaren vijftig van de vorige eeuw werden deze leuke Citroën busjes ook al ingezet voor een “dienst”. De Franse La Poste en Citroën hadden elkaar gevonden en menig Citroën busje deed toen dienst als mobiel postkantoor.
La Poste en Citroën
Sinds de jaren twintig van de vorige eeuw maken de Franse posterijen al gebruik van Citroëns. Voornamelijk om zendingen van het ene naar het andere postkantoor te brengen. In de jaren vijftig van die eeuw komt daar verandering in. Er wordt gezocht naar een efficiëntere manier om de postzending en -stukken bij de geadresseerde te krijgen. In eerste instantie zet de Franse La Poste de Citroën 2 CV in om de poststukken bij de rechtmatige ontvanger te krijgen. Eind jaren vijftig worden er proeven gedaan met mobiele postkantoren. Daarvoor wordt de Citroën HY ingezet, het bekende Citroën busje.
De busjes worden ingezet in de Parijse voorsteden en op industrieterreinen, waar geen vast postkantoor is. Naast het verzenden van post kunnen er vanuit het busje ook beperkte kashandelingen verricht worden. De busjes hebben zelfs een eigen brievenbus en poststempel. Ook is de timing gunstig dat de busjes op een industrieterrein staan, namelijk tijdens de lunchpauze. Het mobiele postkantoor is een succes en er volgen meer steden en ze begeven zich met het mobiele postkantoor ook op het platteland.
Daarnaast rijden ze tijdens het zomerseizoen langs campings en andere plekken waar toeristen zich begeven. Helaas door de hoge kosten en het toenemend risico van overvallen verdwijnen de mobiele postkantoortjes uit het straatbeeld. Daarom is het des te leuker dat de Citroën busjes nu weer veelvuldig te zien zijn tijdens menig foodfestival en er vanuit het busje weer een “dienst” verkocht wordt. De Franse La Poste had blijkbaar een vooruitziende blik.
Wat natuurlijk helemaal leuk is, vooral voor dit blog, is dat vanuit veel van die Citroën busjes ook nog eens “Franse” producten verkocht worden zoals poulet, crêpes, rillettes, entrecôte, wijn en champagne. Hieronder een aantal “adresjes”:
www.entrecote-mobile.nl | www.chefnicolas.com | www.champagnebar.nl
Ken je, of heb je een Citroën busje met “Frans” product en vind je het leuk om op dit blog een plekje te krijgen met een leuk artikel over je “food truck”, mail mij dan op: vanfransebodem@gmail.com
Beeldmateriaal en tekst/ info: Van Franse bodem, Entrecote-mobile, De Champagnebar en uit het boek “Un beau voyage”
Leuk, krijg direct een vakantiegevoel!
LikeGeliked door 1 persoon
They are so nice these food trucks !! Here is très en vogue right know ! I must to try one day with a sunny day ! Have a lovely weekend !
LikeLike