Business France organiseerde een aantal dagen gelden een wijnproeverij met wijnproducenten uit het Franse land. Deze ‘nieuwe’ producenten zijn op zoek naar een afzetmarkt hier in Nederland. De meeste wijngebieden stonden er; Champagne, Elzas, Loire, Bourgogne, Rhone, Provence, Languedoc en uiteraard Bordeaux. Deze laatste was zeer ruim vertegenwoordigd wat ik, gezien mijn liefde voor deze streek, niet erg vond. Tijdens het wijnproeven kreeg je uitleg over de wijn, de streek en het huis.
En zoals vaak tijdens dit soort evenementen elke wijnproduct vind zijn wijn geweldig. Natuurlijk, je staat tenslotte achter je product. Bij mij geldt meer vind ik hem lekker, heeft ie niet teveel tannine, is ie een beetje droog (bij witte wijn) en heeft het een houtsmaak. Ik houd persoonlijk van robuuste, volle wijnen en dat zijn de meeste Bordeauxwijnen wel, ligt natuurlijk wel aan de druivensoort(en). Een Bordeauxwijn van de merlotdruif is mij iets te licht en te slap. Maar goed dat is mijn voorkeur.
Tijdens de proeverij ontdekte en ontmoete ik veel nieuwe jonge producenten die met hun wijn gokken op een jong publiek. Dat komt vooral tot uiting in de publiciteit en de etiketten op de wijnflessen. Deze zijn hip en eigentijds en de namen van de wijn spreken voor zich. Zo stond er Maison Le Star, een nieuwe product uit Pineuilh, Bordeaux. De firma bestaat uit 6 huizen met een oppervlak van 600 hectaren. De etiketten van Maison Le Star spraken mij erg aan als grafisch vormgever. De wijnen zelf zijn fruitig en licht van smaak, een makkelijke wegdrinker. Goed voor bij een salade of licht voorgerecht.
Een ander label of eigenlijk labels die mij opvielen waren die van Groupe TWL France. Deze coöperatie produceert wijnen van verschillende druiven. Een 4-tal druiven zijn uitgezocht om een 4 seizoenen serie van te maken. Op het etiket staat een komisch haan in onder andere een kerstuiting en liggend op een strandlaken. de etiketten deden mij een beetje denken aan de etiketten van de Arrogant Frog wijnen.
Een etiket die mij echt opviel was die van Vignobles Bouillac. Het etiket van de French rosé is opgesierd met blauwe streepjes en een snor. hij doet mij meteen denken aan de zomer en natuurlijk aan de Bretonse streepjestrui. Een lichte fruitige rosé die het erg goed zal doen op de zonovergoten terrassen aankomende zomer.
Tijdens zo’n wijnproeverij eet je regelmatig stokbrood om je smaakpapillen te neutraliseren en dat is dan ook vaak het enige aan etenswaar wat er is. Dit keer was dat anders want tot mijn grote verrassing stond daar Inge Janson van Madame Paté met haar heerlijke patés en het oude slagersblok. De patés vielen in goede smaak bij zowel de bezoekers als de Franse wijnproducten. Nou en dat laatste wil wat zeggen.
Meer weten of zaken doen met Franse wijnproducenten? Neem dan contact op met Michèle Laine, michele.laine@businessfrance.fr