In de jaren ’50 vond het grote Amerikaanse concern Coca Cola dat Frankrijk klaar was voor de smaak van Coca Cola. Frankrijk kon veroverd worden. Daarom kwam er een marketing campagne op gang die de Fransen aan de Coca Cola moest brengen.
Nou was Coca Cola al officieel verkrijgbaar in Frankrijk sinds 1933, maar pas na de Tweede Wereldoorlog besloot Coca Cola om zijn naamsbekendheid en afzetmarkt in Frankrijk te gaan vergroten.
Doormiddel van reclamecampagnes met de slogan “Drink Fresh” in kranten en magazines, busjes gevuld met vele flesjes Coca Cola die door het land toerden en slimme verkopers en promotieteams die de flesjes Coca Cola gratis weggaven, werd de zoals Coca Cola het noemde “de koude revolutie” gevoerd.
De uitleg en concept van Coca Cola achter deze advertentie campagne;
De verkopers en promotieteams van de Coca Cola droegen in de jaren ’50 overalls die een militair uiterlijk hadden. Het moest de Fransen en de Parijzenaars er aan herinneren dat ze bevrijd waren door de Amerikanen tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat zij degenen waren die ze hadden verlost van bezetting en onderdrukking.
Tegenwoordig is Coca Cola niet meer weg te denken uit Frankrijk en kan je op elk terras in Parijs en Frankrijk “un Coca” bestellen.
Bron: Mashable.com
Beeldmateriaal: Mark Kauffman, The Life Picture Collection, Getty Images
Plaats een reactie