Ongeveer een week geleden kwam het Franse automerk Peugeot met een nieuw logo of eigenlijk een restyling van het Peugeot logo. Ze restylde het logo uit 1960 tot een hedendaags geheel. Nu komt ook Renault met een restyling van hun logo. Waar Peugeot koos voor een grootse aankondiging en verandering van merkstrategie koos Renault voor discretie. Een nieuwe reclamecampagne, die niets met het nieuwe logo te maken heeft maar met de limited edition Zoé E-tech onthuld aan het eind het nieuwe embleem.
Begin januari van dit jaar kwam Renault met het elektrische concept Renault 5 de remake van de Renault 5. Ze willen graag in 2025 marktleider zijn op het gebied van elektrische auto’s. Om dat voor elkaar te krijgen grijpen ze terug naar oude modellen uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw (wat klinkt dat al oud).

Beide grote automerken krijpen terug naar de de jaren ’60 en ’70. Er is een soort neo-retrogolf aan het plaatsvinden in autolandschap. Maar in tegenstelling tot Peugeot, die met de lancering van de nieuwe 308 ook meteen de nieuwe kop/ embleem gaat inzetten, heeft Renault geen plannen om zijn nieuwe embleem onmiddellijk op zijn auto’s te implementeren. We zullen nog wat langer moeten wachten, misschien tot het einde van dit jaar tijdens de lancering van de toekomstige elektrische Mégane.