Franse films besproken door Willem Millenaar

Op verzoek van Van Franse bodem gaat Willem Millenaar, directeur van Alliance Française Zeeland, Franse films bespreken. Zowel nieuwe als oude Franse films. Dit zal een terugkerend item gaan worden. De precieze insteek staat nog niet vast maar gaat vast goed komen.

Ter introductie hieronder een interview met Willem Millenaar afgenomen door Christophe Mourot.

Een interview, op initiatief van de directeur des cours van de Alliance francaise COEUR DE ZELANDE: Willem Millenaar over de FRANSE FILM AWARD. De prijs heette voorheen Prix TV5Monde en La Grenouille.

Hoe is deze Franse film award tot stand gekomen?
“Jarenlang – ik spreek dan echt vanaf het begin van het filmfestival Film by the Sea – waren er mooie Franse films tijdens dit festival te zien, helaas vaak in de voorpremière of première. Als docent Frans bij de Alliance Francaise te Goes – alsmede directeur van Alliance Française Zeeland – trof mij dit zeer. Ik heb dan ook veel reclame gemaakt om tijdens dit mooie festival Film by the sea Franse film te gaan zien.

Poster van het Film by the sea filmfestival van 2022

Zo was enkele jaren dit ook de start van de literatuur groep van onze Alliance (Coeur de Zelande), onder leiding van haar docent Franse literatuur, dhr. C. Mourot. Zo bezochten zij de film “Il y a longtemps que je t’aime”  een Franse dramafilm uit 2008 onder regie van Philippe Claudel, die het verhaal zelf ook geschreven heeft. Dit verhaal werd door de literatuurgroep gelezen, alvorens zij naar de film gingen.

Tevens hadden we het genoegen om een interview met Philippe Claudel te mogen hebben in Cinecity te Vlissingen. De bijeenkomst, was een initiatief van Film by the Sea in samenwerking met Alliance Française Coeur de Zélande.
Door dit zeer grote succes, vond ik het een goed idee om de Franse films tijdens dit festival in de schijnwerpers te zetten……

Terug naar 2013: waarom pas in 2013 verdere aandacht voor de Franse film?
“Tijdens het 15jarig bestaan van Film By The Sea (2013) vond ik dat deze prachtige traditie met mooie Franse films voor een groter publiek bekend zou moeten worden: juist om meer publiciteit en aandacht aan de Franse filmcultuur te schenken.

Binnen het bestuur van de Alliance Francaise “Coeur de Zelande” uit Goes kreeg ik dan ook “carte – blanche”, om te onderzoeken of een Franse filmprijs bestaansrecht zou hebben.
Gelet op het feit dat dit festival namelijk ook bijzonder goed aansluit bij de doelstellingen van de Alliance Francaise: “naast de taal ook de Franse cultuur propanderen”

Wat waren de vervolgstappen?
“In eerste instantie heb ik in mei 2013 contact gezocht met de toenmalige directeur van Film By The Sea, dhr Hannewijk, en mijn idee uitgelegd. Dhr. Hannewijk was direct enthousiast en meldde dat we dit zelfstandig konden organiseren, maar dat daar wel een financiële verplichting bijzat”

Wat hield dat dan precies in?
”Dit hield in dat er een bepaald bedrag neergelegd moest worden ivm accreditaties, publiciteit enz. Dit bedrag is toentertijd opgehaald met kleine sponsors van de Alliance uit Goes (cursisten, kleine bedrijfjes van cursisten enz.) omdat de andere Alliances dachten dat dit een lokale activiteit was, hetgeen dit dus absoluut niet is, waardoor subsidie uitbleef.
Wel had ik TV5 Monde enthousiast weten te maken om ook een bijdrage te leveren voor dit festival”.

Maar daar was je er nog niet mee!
“”Neeeeee……toen begon het circus pas echt op gang te komen: ik moest een logo laten maken voor het filmdoek (gemaakt door Mireille den Hartog) met de naam van de Alliance Francaise, de website moest aangepast worden, extra sponsors gezocht worden voor het ontbrekende bedrag, de media moest ingelicht worden van dit nieuwe initiatief, een beker of beeldje….juryleden gezocht worden…..

Hoe kwam je aan de jury?
“Kijk, een jury zomaar uit het niets tevoorschijn toveren is dus niets. Van te voren hebben we gekeken naar de eisen van deze juryleden, maar bovenal moesten ze geen gage of i.d. vragen. Zo zijn zij zonder enige vorm van compensatie sponsors geweest”.

En die criteria zijn?
“ Leuk dat je daar naar vraagt, want men denkt dat dit – zomaar – uit de hoge hoed is getoverd. Ik had van te voren, een criteria lijst opgesteld waaraan de jury moest voldoen:

Directe relatie hebben met de Alliance Francaise (directeur – docent – cursist)
Betrokkenheid met het onderwijs
Les gevend/krijgend op CECR-niveau A1 – C2
Kennis en affiniteit van de Franse cultuur (met name op het gebied van literatuur en film)
Filmliefhebber (van de klassiekers tot de moderne)
Franstalig en/of Frans als tweede taal
Verdeling man – vrouw/ evenwichtige verdeling qua leeftijden
10 dagen beschikbaar zijn (10.00 – 23.00 uur)

En dit is gelukt?
“Gelukkig wel. Met moeite weliswaar want de eisen waren en zijn/blijven best hoog. Ook de te besteden tijd – 10 dagen vrij zijn om films te bekijken en daarna te beoordelen – hakt er best in. Omdat er in 2013 geen financiële middelen om juryleden ook maar enige compensatie te kunnen geven voor de lunch en consumpties, was dit dus niet alleen een aanslag op tijd, maar ook op de eigen portemonnee.
Eigenlijk ben ik dus mijn eigen sponsor geweest, ten faveure voor de Alliances uit Nederland.
Langzamerhand keert gelukkig het tij en krijgen we steeds meer bekendheid in Nederland (het is tenslotte geen regionale of lokale activiteit), waardoor de financiële draagkracht groter aan het worden is.

Dit jaar (2022) wordt het project dan ook prima omarmd door de Alliance Francaise des Pays Bas, Alliance Cœur de Zelande die gezamenlijk ongeveer de helft van de Stichtingsbudget voor hun rekening nemen!!!.

Ik hoop dan ook van harte dat dit jaar ook andere Alliances hun medewerking zullen verlenen zodat we meer kunnen aanbieden aan de filmgasten. Tenslotte is het filmfestival met 45.000 bezoekers in grootte het vierde festival van Nederland.

Bij het eerste festival heb ik nl zelf al meer dan 800 euro uit eigen zak bijgelegd, het tweede jaar mochten we moeizaam een kleine schuld van 200 euro hebben en vanaf nu spelen we behoorlijk quitte ik hoop dat we dit jaar ietsje over mogen hebben, zodat we dit door kunnen sluizen naar de volgende editie.

Leuk te vermelden is dat ook “Le Ministère de la Culture et de la Communication » te Parijs op de hoogte is van dit festival !

De toenmalige gedeputeerde van :’Assemblée national M. Philip Cordery, zei in zijn toespraak: “Als je getuigen wilt zijn van de mogelijke winnaar van de Franse Filmprijs – Le Caesar – in februari moet je naar Vlissingen komen!

Via mijn facebookaccount kreeg ik van Filemon Wesselink ooit te lezen:
“ Franse films zijn geweldig”, alsmede feliciteerde Adele Haenel vanwege de keus op de film ( 100 bpm)

Kun je de namen van de juryleden geven en ons met hen kennis laten maken?
Omdat we dit jaar – 2022 – een andere koers aan het varen geslagen zijn met de huidige filmdirecteur Jan Doense (juryleden dus niet meer alleen uit eigen gelederen zoeken, maar nu internationaal) kan ik je zeker de volgende namen doorgeven:

Sara Höhner (voorzitter) is als producent en distributeur jarenlang werkzaam geweest in de filmindustrie, zowel op het gebied speelfilms als documentaires. Zij woont in Frankrijk.
 Britta Maria is zangeres van Franstalig repertoire, zowel bestaand als eigen werk. Bekend ook via Frits Spits.
 Friso Wijnen is werkzaam voor de Nederlandse ambassade in Parijs als cultureel attaché.
 
Terug naar de eerste, maar ook de tweede en volgende edities…was er ook een soort beoordelingslijst voor de te bekijken films?

“Toen we begonnen met de eerste editie, zijn we rond de tafel gaan zitten om een criterialijst op te stellen. De volgende onderdelen hebben we toen besproken en in een kaart gebracht. Zo is er een A4tje ontstaan, die we na de bekeken film ingevuld en besproken hebben.
De hoofdonderdelen waren: beeld – geluid – licht – muziek – mise en scene – voortgang van de film en natuurlijk ook de taal”

Ik wil het ook nog even hebben over een beeldje. Tijdens een interview bij “Omroep Zeeland” in 2013 sprak je nog over het uitdelen van een mok als prijs voor de beste Franse film.
“Dat klopt. In het begin wilde ik een mok kopen, omdat dit erg goedkoop zou zijn en we op de kosten moesten letten. Toen ik het gehele idee tijdens de lessen Frans uit de doeken deed, kwam er een cursiste van mij naar voren – Ingrid Koopman – met de mededeling dat zij wel iets wilde maken. Haar werk kende ik en vond het een geweldig idee. Omdat we nauwelijks geld hadden, wilde zij zelfs dit beeldje gratis ter beschikking stellen”. De naam van het toenmalig beeldje was “La Grenouille” => De kikker…een amfibie.

De naam is echter veranderd?
“Dat klopt ja…in het buitenland staat een grenouille nu niet bepaald gunstig bekend. We hebben daarna ism TV5MONDE het beeldje de naam “Le Prix de TV5MONDE” gegeven, maar dat voldeed ook niet zo. Daarom is het gewoon “Le Prix de Vive le Cinéma”

Hoe komen jullie aan de te bekijken films?
“De festivaldirecteur maakt van te voren de films bekend en wordt bijgestaan door Gerlinda Heywegen. Zij is als programmeur verantwoordelijk voor de selectie van de Franstalige films in competitie.

En nu naar de volgende uitreiking!
“Jawel, we kunnen nu weer rekenen op de steun van de Alliance Francaise des Pays Bas, Alliance Francaise Coeur de Zelande en (al dan niet kleine) andere sponsoren

De Franse openingsfilm zal later bekend gemaakt worden. Deze avond wordt dit vertoond op zaterdag 9 september 2022 in CineCity te Vlissingen.

Christophe Mourot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s