De Deux Chevaux (2CV)

IMG_1892

De “2 CV”, een telg uit de Citroën keuken. De eerste schetsen van deze “lelijke eend”, zoals wij hem in Nederland noemen, ontstaan in 1936. Ene Pierre Boulanger begint een project voor een betaalbare auto met kleine motor: de toekomstige 2CV. De auto dient te voldoen aan: hij moet plaats bieden aan vier inzittenden en 50 kilo aardappelen, moet een topsnelheid van 60 km per uur bereiken en 3 liter benzine per 100 km verbruiken terwijl men comfortabel vervoerd wordt.

IMG_1895

De eerste proefritten worden gereden in 1938, maar uiteindelijk wordt pas in 1948 de eerste officiële 2CV aan het publiek gepresenteerd. Dat dit zo lang geduurd heeft, heeft alles te maken met de Tweede Wereld oorlog die tussen door kwam. De 2CV wordt gepresenteerd op de Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 en men is verrast door het ongewone uiterlijk. Het blijkt een gouden greep, want van dit “lelijke eendje” rollen er tot juli 1990 maar liefst vijf miljoen stuks van de band.

IMG_2078

De 2CV is een enorm succes en Citroën borduurt voort op dit succes. In 1950 introduceert Citroën de 2CV bestelvariant tijdens de Autosalon van Parijs. De 2CV-bestelauto heeft een laadvermogen van 250 kg, een topsnelheid van 60 km per uur en rijdt 100 kilometer op 5 liter benzine.

IMG_1898

In 1964 komt er een 2 CV uit de fabriek waarbij de deuren aan de achterzijde ook te openen zijn. Waarna in de jaren ’80 er speciale 2CV’s gemaakt worden met onder andere een two-tone-kleurstelling en ronde koplampen. De auto was oorspronkelijk gepland als speciale oplage van 8.000 exemplaren, een limited edition, maar werd zo’n succes dat hij in 1981 in productie werd genomen.

Citroën had met deze limited editions wel meteen een primeur voor Frankrijk in handen. Het was de eerste franse auto die als een gelimiteerde oplage werd gemaakt met als doel de verkopen op te krikken.

De 2CV (wit met blauwe strepen) op het plaatje hierboven was zo’n limited edition en  heet de Transat. Hij is gemaakt in 1983. Citroen was in dat jaar sponsor van een jacht dat mee deed aan een zeilrace om de wereld. Reden voor Citroën om een 2CV te produceren waar een deel van de verkoop voor de sponsoring van de boot bestemd was.

van Franse bodem

Aan alle mooie dingen komt een keer een eind en in 1990 komt er een einde aan de productie van de lelijke eend.  Het eendje wordt een collectors item en een autootje waar je nu leuke ritjes in kan maken door het Provencaalse landschap.

Meer informatie over de 2CV en Citroën: www.citroen.nl

Advertenties

2 gedachten over “De Deux Chevaux (2CV)

Voeg uw reactie toe

  1. Wat een heerlijke auto , ik heb er jaren ingereden . Helaas ging de krik bij het verwisselen van een band door de bodem , en moest ik afscheid nemen . Maar wat een lol het dak open en een stel kinderen vervoeren naar tennis en hockey clubs . We praten nog vol weemoed over mijn lelijke eendje !!!

    Liked by 1 persoon

  2. Wij rijden al 40 jaar 2cv en gaan daar gewoon mee door. Nooit een andere auto gehad. En als hij onverhoopt stuk gaat repareren we hem gewoon. Groeten H&L

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

le Cap Ferret de Sophie Juby

mon Ferret authentique et photogénique, mes adresses trendy, mes coups de coeur.

En Gironde

allerlei informatie over de Gironde streek in Frankrijk

van Franse bodem

Franse producten, Franse hotspots in Nederland

%d bloggers liken dit: