Bij het merk Petit Bateau denk ik aan babyondergoed. Rompertjes, shirtjes en overslaghemdjes associeer ik met Petit Bateau. Toch is het merk “groot” geworden en maken ze tegenwoordig niet alleen ondergoed maar ook bovenkleding voor zowel baby’s, kinderen als voor volwassenen. Een mooi Frans label met in zijn logo het bekende bootje.
Het merk werd opgericht in 1893 door Pierre Valton in Troyes. De naam Petit Bateau is geïnspireerd op een aftelrijmpje. Vanaf het begin produceren ze stoffen van een ongekende zachtheid, is de pasvorm perfect en heeft het een tijdloze uitstraling.
Tot 2004 was het voornamelijk een kindermerk. De energie, creativiteit en de vrijheid van de kinderen stonden voorop in de creaties. In de reclamecampagnes kwam dat ook goed tot uiting door slogans als “Waarom kleding ontwerpen waarin men niet mag spelen?” Vanaf 2004 richt Petit Bateau zich ook op de grote mensen en ontstaat er naast de kinderlijn een mannen- en vrouwencollectie.
De onderbroek wordt in 1918 uitgevonden. Tot die tijd droegen kinderen lange wollen onderbroeken die oncomfortabel en weinig hygiënisch waren. Een schaar volstond om in 1918 de korte broek uit te vinden. Ze werd geproduceerd uit katoen, was wasbaar en onverslijtbaar.
In 1950 neemt Petit Bateau de speciale mouwinzet van de T-shirts van Amerikaanse soldaten over. Zij konden namelijk hun onderkleding aantrekken zonder hun helm af te zetten. De eerste praktische body voor baby’s was uitgevonden.
Tegenwoordig kennen we ook allemaal de rompertjes met aan de onderkant drukknopjes. Toch moesten we wachten tot 1980 om bevrijd te worden van de hemdjes die op de buik omhoog kropen en het rompertje met drukknopen het levenslicht zag.
Het hemd en t-shirt veroorzaakt een revolutie in 1994. De grootste stylisten vervangen de traditionele overhemden onder de pakken door deze eenvoudige witte hemden en t-shirts. Onderkleding wordt bovenkleding. Ook in de straat installeert deze mode zich. Ze worden gedragen op een broek of rok en spelen in op de grillen van de mode, zijn nauwaansluitend of xxl, met v-hals of ronde hals.
De T-shirts van Petit Bateau zijn herkenbaar aan de zorg die wordt besteed aan hun afwerkingen. Daarnaast zijn de shirts van soepele, lichte en zachte stof waardoor ze aanvoelen als een tweede huid.
Het streepjes shirt, trui of hemd zijn bij Petit Bateau in elke collectie een klassieker geworden. In zowel de klassieke kleuren blauw en wit als andere kleuren is dit topstuk elk jaar terug te vinden in zowel de kinder- als volwassenen collectie.
Vorig jaar, in augustus 2104, ontwierp Cédric Charlier een speciale collectie voor het label Petit Bateau. Hij werd geïnspireerd door het gestreepte jersey shirt en voegde sportswear- elementen toe aan de kledingstukken. Door shirts te verknippen en er een collage van te maken om daarna nog een handgetekende streep toe te voegen, ontstonden de nieuwe creaties.
Petit Bateau heeft filialen over de hele wereld en is een van de zeldzame Franse merken die over de hele wereld bekendheid heeft. Elk jaar worden er vier miljoen T-shirts, drie miljoen broekjes en zeventien miljoen stuks onderkleding verkocht. Met recht een merk wat volwassen geworden is. Voor meer informatie: http://nl.petit-bateau.be
Beeldmateriaal: Ganbaroo, Alfredo Piola
Plaats een reactie