Het stijlicoon Chanel nr. 5

Chanel

Chanel nr. 5, elke 30 seconde wordt er ergens in de wereld een fles van verkocht. Een stijlicoon, wereldberoemd en een “must have” voor veel vrouwen. Een prachtproduct van Franse bodem. De aanleiding om over dit fantastische product een artikel te schrijven, is het feit dat ik een artikel las waarin stond dat Chanel een nog in aanbouw zijnde toren op de Amsterdamse zuidas heeft gekocht om daar het internationale hoofdkantoor te vestigen. Een topbedrijf van Franse bodem komt naar Nederland. Maar hoe zit dat eigenlijk met het product Chanel nr. 5? Mijn zoon had heel toevallig een boek van Tilar Mazzeo over het geheim van Chanel nr. 5 in de kast staan en dat ben ik maar eens gaan lezen.

chanel

Chanel nr. 5

Chanel nr. 5 ontstond  in 1921 en werd in 2009 uitgeroepen tot de verleidelijkste parfum van de wereld. Het parfum, gecreëerd door Coco Chanel, kreeg de naam nr.5 omdat dat getal het geluksgetal was van Coco. Daarnaast was het ook heel toevallig het nummer van het vijfde proefflesje uit het laboratorium waar Coco voor koos om het parfum te worden van Chanel. Coco Chanel was in de jaren ’20 al een beroemdheid en ze nam het flesje mee naar een exclusief restaurant in Cannes. Ze wist dat de chique dames die daar kwamen graag even langs haar tafeltje zouden lopen en terwijl ze dat deden maakte ze stiekem het proefflesje open. De dames vingen de geur van het parfum op en in een paar maanden tijd werd Chanel nr. 5 een groot succes, want al die dames wilde graag dat geurtje hebben. Coco Chanel besloot om 100 proefflesjes te laten vervaardigen. Deze gaf ze weg als kerstcadeau aan haar meest loyale klanten. De vraag naar de parfum werd enorm en Chanel nr. 5 werd een hit!

Chanel

Coco Chanel was begin 20ste eeuw de derde modeontwerper van de geschiedenis die zich waagde aan het creëren van een parfum. Reclame hoefde ze niet te maken, de verkoop van het parfum verliep van 1921 tot 1924 via mond-tot-mond reclame. Na 1924 kwam de zakelijke kant van Chanel nr. 5 in handen van de gebroeders Wertheimer, zij richtte Les Parfums Chanel op waarmee het parfum de internationale markt op kon.

Chanel

Het ontwerp van het flesje bleef eenvoudig en is afgeleid van een apothekersflesje. Het werd het handelsmerk van de geur. Eigenlijk een onzichtbare vierkante flacon met wit etiket en schreefloze typografie, in de jaren ’20 was dat hyper modern. Het logo van Coco Chanel, de dubbele C, staat vanaf het begin op de stop van de fles.

Chanel

Tussen de twee wereldoorlogen in maakte de economie van Amerika een enorme bloei door en nam de verkoop van Chanel nr. 5 toe. Tijdens de Tweede wereldoorlog waren het vooral de Duitsers die een flesje kochten voor hun vrouw thuis. Coco Chanel sloot tijdens de tweede wereldoorlog wel haar modehuis maar niet haar winkel aan de Rue Cambon in Parijs, daardoor kon de verkoop van het parfum in Frankrijk gewoon door blijven gaan. Na de oorlog wilde menig Amerikaan een flesje Chanel nr.5 meenemen voor zijn vrouw als souvenir. De verkoop bleef groeien en Chanel nr. 5 groeit uit tot een symbool van de massaconsumptie van de jaren ’50. De advertenties uit die tijd richten zich erg op de vrouw die Chanel nr. 5 droegen.

Chanel

In de jaren ’60 raakte, mede door de reclamecampagne Every woman alive loves Chanel nr. 5, het parfum een beetje in verval. Het parfum werd te gewoontjes, was overal te koop en werd minder duur. De ommezwaai kwam in 1968 toen Catherina Deneuve het boegbeeld en gezicht werd van Chanel nr. 5. Het parfum werd beroemder dan ooit, de commercials werden gedurfder en er werden zelfs korte films vervaardigd. Mysterieuze filmpjes die de kijker een geheimzinnige wereld introkken en -trekken want vandaag de dag worden er nog steeds van dat soort kleine speelfilmpjes geproduceerd met menig bekend acteur of actrice. Chanel nr. 5 was en is weer helemaal back! Een icoon wat niet meer weg te denken is.

Meer informatie over Chanel nr. 5 vind je op  www.chanel.com

Fotografie: @vanfransebodem | Mireille den Hartog

Ik wil Douglas Leusden (’t Erf 2-4) van harte bedanken voor het maken van de beelden van het flesje Chanel nr. 5. Helaas ben ik zelf niet in het bezit van deze parfum.

 

9 gedachten over “Het stijlicoon Chanel nr. 5

Voeg uw reactie toe

  1. Toch eens kopen! Maar dan wel de eau de parfum. Ik heb het altijd (vaak naast een ander, maar zonder kan ik niet).Mijn moeder had het ook al op haar toilettafel staan. Ga, als ik weer in Nederland ben Repetto proberen.

    Like

  2. Mijn moeder heeft heel veel Chanel parfum gebruikt in haar leven. De reuk van Chanel is mij dus zeer bekend. Als ik nu aan een tester ruik is de ‘oude’ Chanelgeur veranderd. Is dat zo, of ligt het aan mijn neus?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

Brocanterie de Witte Raaf

Brocante • B&B • Atelier

le Cap Ferret de Sophie Juby

mon Ferret authentique et photogénique, mes adresses trendy, mes coups de coeur.

En Gironde

allerlei informatie over de Gironde streek in Frankrijk

van Franse bodem

Franse producten, Franse hotspots in Nederland

%d bloggers liken dit: