Repetto, hét merk van Franse bodem voor de balletschoen voor de professionele ballerina. Maar sinds een lange tijd heeft het mooie Franse merk ook de ballerina-schoen, de loafer, mooie tassen, parfum en kunstzinnige etalages.
De mooie geschiedenis van het merk Repetto begint allemaal in Parijs, net na de Tweede Wereldoorlog. Rose Repetto ontwikkelde in 1947, een paar balletschoenen voor haar zoon. De schoenen hadden toen een baanbrekende techniek, het deed de naden minder voelen aan de voeten. Het merk maakte pas echt furore in 1956.
Vandaag de dag worden de bekende spitzen en klassieke dansschoenen al meer dan een halve eeuw gemaakt in het kleine dorp Saint-Médard-d’Excideuil, op de grens van de Périgord Vert en Blanc. In de fabriek aan Le Martinet wordt hoge kwaliteit gecombineerd met grote aantallen: inmiddels rollen er jaarlijks 500.000 paar ballerina’s van de band. Er is bij de fabriek een winkel, een populair reisdoel van trouwe Repetto-fans.
De Assepoester
In 1956 ontwierp Rose Repetto op verzoek van Brigitte Bardot een ballerina die zo licht en aangenaam als een dansschoen, maar die veel sexyer was. De ballerina, “de Assepoester” kreeg een karmijnrode kleur en Brigitte Bardot draagt ze in de film ‘Et Dieu créa la femme’. Sinds die dag is “de Assepoester” de mythische schoen van het merk Repetto. Tegenwoordig is de ballerina in verschillende kleuren en materialen verkrijgbaar.
De Zizi
In de jaren 1970 werd Serge Gainsbourg ambassadeur van het merk Repetto door het dragen van de beroemde witte Zizi veterschoen. Ontworpen en gemaakt voor Zizi Jeanmaire, de schoondochter van Rose Repetto. De Zizi oxfords zijn tijdloos en worden vervaardigd volgens de oude techniek van Repetto.
De Michael
In 2009 creëerde Repetto de Michael, een comfortabele en elegante loafer voor zowel mannen als vrouwen.
Geuren en etalages
Naast de schoenen heeft het merk ook tassen, geuren en heerlijke body lotion. Een aantal staan er op mijn toilettafel.
Als ik in Bordeaux ben, loop ik altijd even langs de Repetto etalage. Het is altijd een kustwerk wat ik dan zie en heeft uiteraard altijd met ballet te maken. Dit keer was de tutu in de spotlights. Deze fungeerde als een soort podium/ theater. Bij het openen van de tutu/gordijnen ontluikt de ballerina in de stad waar het allemaal begon voor Repetto…Paris!