Het Franse wijntoerisme (moet) in de lift

Het Franse wijntoerisme moet beter georganiseerd en gepromoot worden, vindt het Conseil Supérieur de l’Oenotourisme. Ze kwamen afgelopen najaar met een plan met maar liefst 20 (actie)punten.

Kwalitatiever, professioneler, intelligenter, bekender, rendabeler, gemakkelijker en democratischer: het actieplan voor een nog succesvoller Frans wijntoerisme zet breed in. En dat is begrijpelijk, want wereldwijd is Frankrijk de eerste bestemming voor wijntoeristen, een positie die verwachtingen en verplichtingen schept. In 2016 gingen zo’n tien miljoen mensen in Frankrijk op pad vanwege het thema wijn, wat een groei van 33 procent betekent ten opzichte van 2009. De totale economische opbrengst wordt geschat op 5,2 miljard euro. Het bezoeken van producenten en het ter plekke proeven zijn ervaringen die hoog scoren bij deze toeristen, waarvan ruim 40 procent uit het buitenland komt. Zowel deze groep als de binnenlandse bezoekers moeten beter bediend gaan worden.

1092-c506dfa6aa399104b4cd3debebbfd8ab

Zo krijgt het nu bestaande label Vignobles & Découvertes meer bekendheid en inhoud, door onder meer met een belevingsklassement te gaan werken. Gaan ze wijnondernemers helpen bij de verbetering van hun toeristische aanbod, komen er extra opleidingen beschikbaar en – in samenwerking met Atout France – ook meer informatie online. 

Aan de Franse wetgever wordt gevraagd belemmeringen op te heffen die het bijvoorbeeld momenteel moeilijk maken om toeristen te laten meehelpen bij de oogst. Ook zijn bepaalde toegankelijkheidseisen moeilijk te combineren met de historische architectuur van wijnkelders en opslagruimtes. Andere actiepunten betreffen onder andere het nader onderzoeken van wat de wensen van de toeristen zelf zijn. Ook komen er trofeeën om actieve wijnbedrijven  te stimuleren en te belonen voor hun toeristische inspanningen. 

Een mooie uitdaging voor de wijnwereld en zeker ook voor Atout France, dat de komende jaren in zijn uitingen nog vaker – en met veel plezier – het accent zal leggen op het smakelijke en zo vanzelfsprekende Franse wijntoerisme.  

We zullen het blijven volgen. 

Auteur: Mireille den Hartog

Grafisch vormgever en eigenaar van www.vanfransebodem.nl. Een website over alles wat er op Frans gebied gebeurt in Nederland zoals Franse hotspots, Franse films, tentoonstellingen, Franse boeken en events. Je vindt het op Van Franse bodem. Auteur van de boeken: 57 'iconen' van Franse bodem, Cahier de France en Gironde, kust tot wijn.

One thought

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s