Het Franse limonademerk Teisseire

foto 4Tijdens de Avant Tour van de Grand Depart, waar de  reclamekaravaan van de Tour de France stond opgesteld in de Utrechtse Jaarbeurs, stonden ze met een leuk Frans oogend terrasje en stalletje de nieuwe smaken siroop uit te delen,  het Franse limonademerk Teisseire.

Ik kende het merk eigenlijk niet, waarschijnlijk omdat ik niet zo dol ben op limonadesiroop aangelengd met water. Maar deze keer sprak het mij wel aan met name het smaakje Appel en Zwarte bes die verpakt zat in een klein knijpflesje. Erg lekker en fris. Zo’n klein flesje is super handig om mee te nemen in je tas of picknickmand. Met één kneepje in het flesje leng je al een flesje water aan en geeft het net dat beetje meer.

foto 1 kopie

Het Franse limonademerk Teisseire is al een tijdje op de markt, namelijk sinds 1720. Toen begon Mathieu Teisseire in de Franse Alpen een likeur- en azijnfabriek. Hij werd vooral bekend om zijn kersenlikeur. Begin twintigste eeuw, zo rond 1907, koopt ene François Reynaud, handelaar in likeur en sterke dranken, het bedrijf van Mathieu Teisseire op en creëert nieuwe ideeën voor smaken en breidt het bedrijf verder uit. Het bedrijf ontwikkeld zich en gaat non-alcoholische vruchtensiropen maken en produceren. De basis voor de siropen van vandaag.

Frankrijk limonademerk

In 1957 ontwikkeld de kleinzoon van François Reynaud de aluminium fles. Een gouden vondst, want deze verpakking bleek ideaal te zijn voor fietsers om uit te drinken tijdens wedstrijden. De verbinding met het fietsen en dus ook de Tour de France werd daarmee gelegd. Tijdens de reclamekaravaan reed Teisseire dan ook met een ludieke auto die met name de volwassenen aan moest spreken.

Frankrijk limonade

Het limonademerk kent vele verschillende verpakkingen waaronder, deze groene met zilveren letters bedrukte aluminium flessen (zie hierboven). Teisseire noemt de flessen ‘bidons’ en wil met de vormgeving de Franse flair die het merk van oudsher heeft laten herleven. De typografie is geïnspireerd op lettertypes uit oude Franse illustraties en de Franse woorden  ‘Le sirop’ en ‘est. 1720’ op de flessen moeten het Franse gevoel nog eens extra versterken. Dat Franse gevoel wordt in ieder geval opgewekt tijdens de promotie van de siropen, want met een Frans terrasje en dames met een Bretons streepjes t-shirt aan, waan je je toch even in La Douce France.

foto 3 kopie

Op de prachtig vormgegeven site staat nog veel meer informatie over dit Franse limonademerk http://www.teisseire.com/nl-nl

foto 2 kopie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Create a website or blog at WordPress.com

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: