Kunstmuseum Den Haag toont vanaf 5 februari tot en met 3 juli het werk waarmee Alphonse Mucha zo beroemd werd: affiches en illustraties, en ontwerpen voor toegepaste kunst, allemaal tegen de achtergrond van het bruisende Parijs van het fin de siècle. Laat negentiende-eeuwse kostuums belichamen de flanerende Parijzenaren langs de boulevards, terwijl kleurrijk glas van Émile Gallé en Moser & Sohne uit dezelfde periode laat zien hoe nauw verbonden het werk van Mucha en de Art Nouveau is. Ook wordt er aandacht besteed aan de herontdekking van Mucha’s werk in de jaren zestig, en hoe zijn stijl resoneert met de popcultuur, flowerpower en Woodstock, te zien in de ontwerpen van platenhoezen en concertposters van bands als Martha & The Vandellas, The Rolling Stones en Pink Floyd. Kunstmuseum Den Haag laat zien onder welke omstandigheden Alphonse Mucha wereldberoemd kon worden, en blijven.

Art Nouveau
Mucha’s karakteristieke stijl, le style Mucha, is synoniem gaan staan voor wat in Frankrijk Art Nouveau genoemd wordt. In Nederland wordt het Nieuwe Kunst genoemd, maar wordt het vooral bekend als slaoliestijl, in Duitstalige gebieden wordt het aangeduid als Jugendstil. Opvallend genoeg spreekt Mucha zelf de verwantschap met deze internationale, sierlijke stroming altijd tegen: kunst is immers niet ‘nieuw’, maar juist tijdloos. Toch zijn de lijnstilering, decoratieve patronen, vormentaal uit de natuur en de vervaging tussen de grenzen van de beeldende en de toegepaste kunst allemaal op en top Art Nouveau.
Parijs, centrum van de moderne wereld
Na het begin van zijn artistieke loopbaan in Moravië (het huidige Tsjechië), Wenen en München, vertrekt Alphonse Mucha in 1887 naar Parijs. Met een maandelijkse toelage van een geldschieter op zak, kan hij zich in de Franse hoofdstad verder ontplooien. Parijs, met al haar kunstacademies, galeries en musea, is het centrum van de West-Europese kunst en op dat moment de uitgelezen plaats voor een jonge kunstenaar. Parijs is dan ook de hoofdstad van het moderne leven: het bruisende nachtleven, gloednieuwe boulevards, moderne warenhuizen vol luxegoederen en kunstlicht dat de stad tot ver na zonsondergang nog fel verlicht. En natuurlijk de Eiffeltoren, het ultieme symbool van industriële en technische vooruitgang, in dat jaar nog volop in aanbouw. De stad is bij Mucha’s aankomst als een fonkelende edelsteen. Dit Parijs, het centrum van de moderniteit, heeft op velen een grote aantrekkingskracht.

Kunstmuseum Den Haag | Stadhouderslaan 41 | Den Haag | kunstmuseum.nl