Vorig jaar publiceerde Van Franse bodem al een artikel over het bezoeken van Franse bedrijven in Frankrijk tijdens bijvoorbeeld de vakantie aldaar. Nu is er een officiële website entrepriseetdecouverte.fr met bedrijven als de vliegtuigbouwer Airbus in Toulouse, parfummaker Fragonard in Grasse, La Monnaie (de rijksmunt) in Parijs en de porseleinfabrieken in Limoges. Deze bedrijven maken deel uit van de ‘France Savoir-Faire d’Excellence’ en ontvangen tussen de 20.000 en de 500.000 toeristische bezoekers per jaar.

Het Franse bedrijfsbezoek als toeristisch uitstapje zit in de lift
Frankrijk staat over de hele wereld bekend om zijn levenskunst oftewel savoir-vivre. Maar de Franse savoir-faire krijgt ook steeds meer bekendheid: in 2018 stapten 15 miljoen toeristen over de drempel van een werkplaats, atelier of fabriek om zich te verdiepen in het vakmanschap en de specifieke knowhow van het Franse bedrijfsleven. Hierbij kiezen Aziatische toeristen vaak voor sectoren als mode, cosmetica en luxe levensmiddelen, terwijl de Europeanen graag rondkijken in ambachtelijke bedrijven, de energiesector, de zware industrie en – uiteraard! – ook bij producenten van wijn en sterke drank.

Van vliegtuigbouwers tot parfummakers
Tot de drukstbezochte Franse bedrijven horen vliegtuigbouwer Airbus in Toulouse, parfummaker Fragonard in Grasse, La Monnaie (de rijksmunt) in Parijs en de porseleinfabrieken in Limoges. Maar ook een bedrijf als la manufacture Bohin – het laatste Franse adres waar nog op de ouderwetse manier naalden en spelden worden gefabriceerd – en likeurfabriek Cointreau zijn mooie voorbeelden van Franse savoir-faire.

Soms honderdduizenden toeristen over de vloer
Om dit relevante en groeiende type toerisme zo goed mogelijk te organiseren en te promoten, zijn inmiddels al meer dan honderd bedrijven aangesloten bij het nieuwe merk ‘France Savoir-Faire d’Excellence’ waarmee de Franse overheid en Atout-France het bedrijfsleven ondersteunen. Deze – eerste – honderd ondernemingen ontvangen ieder nu al tussen de 20.000 en de 500.000 toeristische bezoekers per jaar.

Meertaligheid essentieel
De bedoeling is dat binnen enkele jaren zeker 250 bedrijven aangesloten zullen zijn bij het toeristische collectief. Om een vermelding te krijgen op de website entrepriseetdecouverte.fr en in de bijbehorende catalogus moeten bedrijven aan een aantal duidelijke criteria voldoen. Zo moeten ze capabel zijn om internationale toeristen in meerdere talen te ontvangen en moeten de bedrijfsbezoeken authentiek, menselijk en interessant zijn, met een hoog cultureel gehalte. De komende jaren zal steeds meer promotie worden gemaakt voor het Franse bedrijfstoerisme.
Kijk voor meer informatie op: www.entrepriseetdecouverte.fr
Wat leuk om dit te lezen Mireille! Persoonlijk vinden wij het altijd leuk om zoiets te bezoeken tijdens de vakantie, zoals vorig jaar tijdens de kerstperiode in Reims een van de champagne kelders. De fabriek van de beroemde biscuit Rose van Reims was toen helaas al volgeboekt. Deze kerst in Mulhouse hadden we graag de DMC garen fabriek bezocht, maar helaas waren er geen rondleidingen. Onze ervaring is dan ook wel dat sommige firma’s op tijd geboekt moeten worden.
Altijd boeiend om te zien hoe iets tot stand komt! Dank weer voor dit leuke bericht en de link naar site waar veel terug te vinden is!
LikeGeliked door 1 persoon
Leuk te lezen Yvon over jullie bezoeken aan Producten van Franse bodem. En bedankt voor de tip over het op tijd boeken. Veel plezier bij jullie volgende bezoek aan een Frans bedrijf. Gr. Mireille
LikeLike